À l’écoute de Mishtameku
Éthique collaborative et évaluation de la recherche
en milieux autochtones
Heeding the Voice of Mishtameku
Collaborative Ethics and the Evaluation of Recherche
in Aboriginal Contexts

Article À l’écoute de Mishtameku : Éthique collaborative et évaluation de la recherche en milieux autochtones /  Heeding the Voice of Mishtameku : Collaborative Ethics and the Evaluation of Recherche in Aboriginal Contexts, publié dans Themed Section ‐ Concrete Ways to Decolonize Research, Hugo Asselin et Suzy Basile (dir.),  ACME: An International Journal for Critical Geographies, 17(3), 2018, 687-719.

Communication dans le cadre du 3e séminaire sur l’éthique de la recherche avec les Peuples autochtones : Des exemples concrets pour décoloniser la recherche, Pavillon des Premiers-Peuples, Campus de Val-d’Or, Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue (UQAT), 24 septembre 2014.

Article À L’ÉCOUTE DE MISHTAMEKU sur le site de ACME

ACME_Dossier thématique – CONCRETE WAYS TO DECOLONIZE RESEARCH

PROGRAMME – 3e Séminaire de l’UQAT en éthique de la recherche

 

En 2021, À l’écoute de Mishtameku a fait l’objet d’une réédition qui compose le chapitre 9 du livre KASAKOKADA TA LAGWOSADA.

KASAKOKADA TA LAGWOSADA. Réalités et enjeux de la recherche collaborative en milieux autochtones, Collectif sous la direction de Carole Delamour, Jo Anni Joncas, David Bernard, Benoit Éthier et Francesca Croce, Éditions Peisaj E.Cogito, 2021, 272 p.

Pour télécharger gratuitement le livre Kasalokada ta lagwosada. Réalités et enjeux de la recherche collaborative en milieux autochtones

 

À l’écoute de Mishtamekͧ

Éthique collaborative et évaluation de la recherche en milieux autochtones, une réflexion sur une expérience terrain (english below)

L’un des principaux enjeux d’une démarche d’évaluation de la recherche tout comme de l’éthique collaborative est lié à la négociation du pouvoir. À l’écoute de Mishtamekͧ propose le récit d’une expérience terrain qui a consisté à mettre en œuvre une éthique collaborative commune au sein d’une équipe que nous avons formée aux fins de l’évaluation de certaines activités d’une programmation de recherche. Dans ce contexte, notre équipe a aussi expérimenté un processus d’évaluation collaborative en territoires innu et atikamekw.

Ce récit de terrain s’accompagne d’une réflexion souhaitant contribuer à dégager quelques-uns des enjeux et défis propres à l’éthique collaborative dans le contexte d’une démarche d’évaluation de la recherche en milieux autochtones. Cette expérience nous aura permis de prendre encore plus conscience de la part d’évaluation impliquée dans l’éthique collaborative et du potentiel d’une entente de collaboration comme outil d’évaluation en recherche. Par une approche visant à créer des conditions propices à la réalisation d’un bilan évaluatif à plusieurs voix qui soit bénéfique pour l’ensemble des acteurs, est-il possible de rééquilibrer la balance du pouvoir?

À l’écoute de Mishtameku (extrait)

Louise Lachapelle, Claudia Maltais Thériault et Shan Dak Puana

 

Concrete Ways to Decolonize Research

CRÉDIT Illustration de la page couverture du Dossier, Lianne Marie Leda Charlie. « tu | drop of water ». Tu is Northern Tutchone and means drop of water.

Almost 20 years after Māori scholar Linda Tuhiwai Smith’s call to decolonize research (Smith, 1999), significant progress has been made into drafting ethics principles to guide research with Indigenous people (e.g., CIHR et al., 2014). However, transforming principles into actual practices is easier said than done. It is increasingly recognized that “knowing the key guiding principles for research with Indigenous peoples is not always enough and [principles need to be] translated into day-to-day research practices” (Morton Ninomiya and Pollock, 2017, p. 29).This themed issue presents studies on various topics conducted in different geographical and cultural settings and suggesting concrete ways to decolonize research. The call for papers was issued following the 3rd Seminar on the ethics of research with Aboriginal people held at the Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue in late 2014. Two previous editions of the seminar (in 2009 and 2011) had invited participants to share experiences of good and bad research practices, summarized in Asselin and Basile (2012). The 3rd seminar took a step further in focusing on concrete ways to decolonize research. In what follows, we discuss research decolonization and summarize the key messages from the keynote speakers of the 3rd seminar, some of which have contributed papers to this themed issue. Additional contributions widened the geographical scope considered (Canada, Mexico, Peru) in addition to providing more examples of concrete ways to decolonize research.

Présentation dossier thématique ACME, Hugo Asselin et Suzy  Basile

Heeding the Voice of Mishtameku

One of the main issues facing the evaluation of research—as well as collaborative ethics—involves the negotiation of power. Heeding the Voice of Mishtamekͧ describes our field experience, which consisted of implementing shared collaborative ethics in a team we formed to evaluate certain research activities. In this context, our team also experimented with a collaborative evaluation process in Innu and Atikamekw territory. This field experience story is complemented by our reflection on the manner in which some of the issues and challenges specific to collaborative ethics in the evaluation of research in Aboriginal contexts may be identified. This experience allowed us to gain more insight into the role of evaluation in collaborative ethics and the potential of a collaboration agreement as a research evaluation tool. Through an approach aimed at creating conditions favourable to the realization of a multi-voice evaluation process equitable to every actor, is it possible to rebalancing the scales of power?

Heeding the Voice of Mishtamekͧ (extract)

Louise Lachapelle, Claudia Maltais Thériault and Shan Dak Puana